اردبیل، شهرک کارشناسان ،میدان وصال ، ساختمان سرو، طبقه سوم ، واحدB

EnglishPersian
0

سبد خرید

چرا باید کنسرو تن ماهی را بجوشانیم؟

چرا باید کنسرو تن ماهی را بجوشانیم؟

چرا باید کنسرو تن ماهی را بجوشانیم؟

جواب به این پرسش به سم بوتولیسم موجود در کنسروهای ماهی تن باز می‌گردد. توجه داشته باشید این سم به دلیل نوعی باکتری با نام کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود که البته به تنهایی منجر به بیماری و مرگ‌ومیر نمی‌شود ولی سمی که از تجمع آن‌ها تولید می‌شود برای کشتن 10 میلیون نفر کافی است!

 

بوتولیسم چیست؟

همانطور که در بالا نیز گفتیم بوتولیسم سمی است که از باکتری خطرناکی با نام کلستریدیوم بوتولینوم ایجاد می‌شود. بوتولیسم سبب مرگ و ایجاد بیماری فلج کننده و بسیار خطرناکی می‌شود.در واقع تجمع باکتری­های بوتولینوم در محیط‌های کم اکسیژن مانند غذاهای کنسروی، غذاهای خانگی کنسروی (مانند گوشت و سبزیجات) سبب ایجاد سم بوتولیسم می‌شود.

شروع آلودگی با بوتولیسم با علائمی همچون ضعف، دل درد، عدم توانایی در بلع غذا، صدای تو دماغی، سختی دید، احساس خستگی و سختی در حرف زدن همراه است. علائم بعدی بیماری می‌توانند شامل این موارد باشند: ضعف دست‌ها، عضلات قفسه سینه و پا. این بیماری معمولاً تأثیری روی خودآگاهی نداشته، تب ایجاد نمی‌کند ولی سبب گیجی می‌شود.

 

 

نکات گرم کردن تن ماهی

نحوه جوشاندن تن ماهی در آب: به یاد داشته باشید تمامی غذای کنسروی باید در آب جوش با دمای 100 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 دقیقه بجوشند. زیرا سم بوتولسیم در مدت یک دقیقه در دمای 100 درجه سانتی گراد کاملا از بین می‌رود.گرم کردن در مایکرویو: برخی از کارشناسان تغذیه، گرم کردن غذاهای کنسروی را در مایکرویو صلاح نمی‌دانند.
جوشاندن موقع مصرف: برخی از مصرف‌کنندگان بلافاصله پس از خرید مواد غذایی کنسرو شده، آن‌ها را جوشانده و کنار می‌گذارند. به یاد داشته باشید سم بوتولیسم با نگهداری از غذاهای کنسروی ایجاد می‌شود.
انتقال محتویات به ظرف مناسب: پس از باز کردن قوطی کنسرو، محتویات آن را به ظرفی مناسب منتقل کنید زیرا این احتمال وجود دارد که غذای داخل قوطی به دلیل مجاورت هوا با فلز آلومینیومی، واکنش شیمیایی انجام دهد.

 

نکاتی که در مصرف تن ماهی باید رعایت کرد

کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند هفته‌ای دو بار باید ماهی مصرف کرد و اگر به هر دلیلی این‌کار را انجام نمی‌دهید، تن ماهی را جایگزین آن کنید.

نکته‌ای که هنگام مصرف تمامی غذاهای کنسروی وجود دارد این است که آن‌ها حاوی نمک زیاد، مواد نگهدارنده و روغن زیادی هستند. بنابراین افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا و غیره در مصرف باید احتیاط کنند.

به یاد داشته باشید انواع گوشت سفید مانند مرغ و ماهی علاوه بر کم چرب بودن، بهترین منبع برای تامین پروتئین بدن به شمار می‌روند.باد کردگی نشانی از رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها درون قوطی کنسرو ماهی است که در صورت بی‌توجهی به سادگی می‌تواند مشکلات غیرقابل جبرانی به بار آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقالات مرتبط

درباره ما

آقای محمد سروی به صورت اختصاصی از سال ۱۳۷۱ در صنعت کنسرو شروع به کار کرده و در سال ۱۳۸۵ اولین کارخانه تولید کنسرو ماهی را در شمال غرب ایران در شهر اردبیل افتتاح و از سال ۱۳۸۸ بصورت رسمی تولید برند سیشل تن را آغاز کرده و با همت مضاعف در سال ۱۳۹۴ دومین کارخانه تولیدکنسرو ماهی که بزرگترین کارخانه تولید کنسرو ماهی در شمال غرب ایران میباشد را با نام تجاری سرو تن آریا در شهر اردبیل افتتاح نمودند.

شبکه های اجتماعی

© تمامی حقوق وبسایت متعلق به شرکت آرتان ماهی نام می باشد.

طراحی سایت و سئو توسط گیل دیتا